Joint Strike Fighter vs JAS 39 Gripen

Forsvaret shopper etter nye jagerfly som kan erstatte gamle F16. De to sterkeste alternativene er Joint strike fighter lightning II og JAS 39 Gripen. Akkurat nå kan det se ut som førstnevnte fly står sterkest fordi det best etterlever de krav som stilles av luftforsvaret. Her blir de to jagerflyene demonstrert i hver sin videosnutt. JAS 39 Gripen er min personlige favoritt. For dere som holder fast ved drømmen om å en gang bli jagerpilot, hvilket fly bør luftforsvaret gå for?

Joint Strike Fighter



JAS 39 Gripen

7 comments :: Joint Strike Fighter vs JAS 39 Gripen

  1. Lockhead har lobbet stortinget og forsvaret helt siden 1997.. de har lagt ned enorme summer og hatt to mann tilstede i oslo mer eller mindre hele tiden.. lurer på om en liten granskning rundt habilitet er på sin plass...

  2. Det beste flyet var uten tvil EuroFighter.. Beste flyegenskaper, høyest hastighet, lengst distanse og kunne fly høyest. Egenskaper som trengs for å forsvare nordområdene, med eventuelle innslag av mig.. Ingen av disse flyene ville hatt mye å stille opp med mot russiske mig fighters. Men skal man velge mellom disse er klart JAS 39 Gripen rette veien å gå. Det vil jo åpenbart ikke skje, det er nok de fleste nordmenn klar over... Norge er USA's lille hore.

  3. Det beste valget vil være F-35. Jeg leser at folk er så opptatt av topphastighet. I realiteten så er det høyeste cruise speed du må se på. For at flyene skal komme opp i høyeste hastighet må flyet bruke etterbrenner, og da bruker flyet ca 10ganger så mye drivstoff enn om det skulle fly på beste cruise hastighet. jeg tviler på om at cruise hastigheten på Gripen er noe særlig høyere enn JSF. vi må også tenke på at vi skal ha flyene i kanskje 30-40år, og flyet må oppdateres og videreutvikles. Da er det best å velge amerikansk. det er pga at US AF kommer til å bestille over 2000+stk + de europeiske kontraktene, kontra svenskene som kanskje klarer å produsere 400stk. Da blir det flere å dele regninga med og USA vil alltid ha intensjon om å ha det beste jagerflyet i verden.Ett et eksempel på dette var forrige gang da Norge skulle kjøpe nye jagerfly, og det stod mellom fransk Mirage F1, Viggen og F-16. Det er mulig at F1 flyr noen plasser enda,men det er langt ifra så avansert som dagens F-16 MLU. Viggen er i dag pensjonert. F-16 produseres fortsatt og blir regna som ett av verdens beste jagerfly. Ett annet eksempel ved å velge ett fly som det blir masseprodusert er at det blir billigere med tanke på vedlikehold av maskinene. prisen på deler vil bli mindre pga flere fly av samme typen.
    SV vil ha et jagerfly som er best på overvåking av nordområdene. JSF som har 5.generasjons avionikk og sensorer vil da være det beste valget for overvåking av norske områder.
    En ting jeg reagerte på når jeg leste aftenposten i dag, var at de var sjokkert over at luftfosvaret satte som kriterie at flyene skulle bombe fiendeland å drive offencive counter air altså offensiv luftkamp. Hva skal vi da med jagerfly som ikke kan noe av dette? da kan vi jo gjerne kjøpe AWACS(overvåkingsfly) i stedet. Hva som vil skje de neste 30årene er det ingen som veit. Derfor er det viktig å ha ett multirolle fly som kan inneha disse rollene luftforsvaret har satt. Ett fly som kan brukes til offensiv krigføring kan mest sansynelig brukes til passiv forsvar også. JSF og Gripen er begge godt egnet til Passiv forsvar, som suverenitetshevdelse i nordområdene, men når det kommer til offensiv krigføring har JSF en fordel pga sin "Stealth" kapasitet. Ett fly som ikke kan bli sett kan heller ikke bli skutt.Red Flag(amerikansk luftkampsenter der norge har deltatt flere ganger med f-16 og Hercules) i år deltok F-22 som er "storebroren" til f-35. Som innehar stealth kapasitet. Den fløy mot t-38 og f-15 jagerfly statistikken viste 258 til 0 i F-22 favør. Det blir litt feil å bruke verdens dyreste jagerfly som eksempel her, men allikevel, det som gjorde at flyet ble overlegent var nettopp på grunn av sin stealth kapasitet og skøt ned andre fly før de ble noen trussel. Mange undervurdere denne egenskapen som gjør flyet vanskelig å oppdage på radar. Gripen har overtak på JSF dersom de skulle havne i en dogfight, men det er blitt store endringer i måten luftkamp blir gjennomført på. Fly i dag blir nedkjempet lenge før de kommer i synsvidden til flygeren. Derfor mener jeg at stealth kapasiteten er viktig. Ifølge SV så er det en kapasitet de ikke vil ha pga de er mindre synlige på radar. Dette er også en egenskap som kan velges bort, ved å henge på utvendig last, som ekstra våpen og drivstofftanker. Dette blir nok en mer vanlig konfigurasjon på de norske flyene pga de store distansene i nordområdene. Da har JSF bedre rekkevidde og operasjonstid enn både Eurofighet og Gripen.
    Jeg heier på JSF for da er vi sikre på at vi har en oppdatert våpenplattform de neste 30 årene.
    Hvis det blir Gripen, hva er poenget med å kjøpe noe vi allerede har fra før?

    Rune G.

  4. Det kommer til å bli det amerikanske flyet. Det er jeg ganske sikker på.

  5. Hmmm... Her går det en kule varmt for seg. Har alle glemt den lille boksen foran i JSF, og det faktum at vi ikke verken får vite eller vet hva slags software som er der? Software høres kansje ufarlig ut, men i prinsippet kan vi kjøpe oss en skikkelig trojaner.

    Ingen lydighet ovenfor USA, og vips... ingen funksjonelle jagerfly heller.

    Merkelig hvordan denne Barth et eller annet plutselig skal ha bombefly og ikke jagere til å forsvare landet.

    Hører jeg et lite sus av imperialisme og blodtørste grådige nordmenn?

    Arne A

  6. Rune G,

    Et velbalansert og sakelig innlegg og jeg er langt på vei enig.

    Derimot er jeg ikke enig at Gripen har overtak på F-35 om det skulle ende i en klassisk dogfight. Det er for det første lite som tyder på at F-35s ytelser og manøveringsegenskaper ligger noe tilbake for Gripens. F-35 har store kontrollflater, mer kraftoverskudd og mer fuel til rådighet for energimanøvrerng en Gripen. Det er også slik norske F-16 har bekjempet Gripen i treningsdueller, Gripens iboende hurtighet tangeres med kraftigere motor og taktikk.

    Et viktig designkriterium har ogdså vært at F-35s hurtighet og manøvrering skal matche eller overgå F-16 og F-18. Da er vi samme generelle kategori som både Gripen og Eurofighter. Forskjellene er trolig marginale hvor hvert fly har sine sterke og svakere sider i forskjellige deler av ytelsesregimet, noe piloter vil utnytte taktisk.

    Videre vil F-35s situasjonsoverblikk i en dogfight ligge et hakk eller to foran Gripen pga. det passive IR-optiske systemet og en mer sofistikert utstyrspakke for defensive mottiltak. Det spekuleres også i om F-35 har 360 graders radardekning som følge av multifunksjonelle aperturer plassert rundt på flykroppen.

    Et annet avgjørende poeng er at F-35s stealthegenskaper gir flyet en offensivt fordel og iniativ. Sannsynligheten for å komme overraskende på fienden er altså større, noe som er helt avgjørende i kamp.

    Mvh
    Bjørnar Bolsøy

    Bjørnar Bolsøy

    July 24, 2008 at 8:39 AM

  7. Jeg håper på JSF, men mitt favorit fly må nok egentlig være
    "Eurofighter Typhoon"! =)